Gaatjes

Cariës

Gaatjes is de courante benaming van cariës. Deze ontwikkelen zich in de tand door de aanwezigheid van bacteriën. Onbehandeld zullen deze bacteriën het tandweefsel blijven aantasten en uiteindelijk de tandzenuw bereiken.

Hoe sporen wij ze op?

Tijdens het halfjaarlijks mondonderzoek worden alle tanden aan een grondige inspectie onderworpen. Ook zullen wij, indien nodig, een aantal radiografische foto’s maken om bepaalde tandproblemen op te sporen en eerder gedane behandelingen op te volgen. Hoe vroeger we een gaatje opsporen, hoe minder tandweefsel we moeten wegboren om alle bacteriën te verwijderen. Het is dus belangrijk dat u twee keer per jaar op controle komt, ook al heeft u op dat moment nergens last van.

Cariësontwikkeling aan de binnenzijde van een tand

Een grondige poetsbeurt duurt minstens twee minuten

Radiografische opname van tanden in de onderkaak

Radiografische beeldvorming

Door het nemen van radiografische foto’s kunnen wij uw mondsituatie beter beoordelen. Wij nemen deze foto’s enkel wanneer het volgens ons een noodzakelijke stap in de behandeling is. Aan de hand van deze beelden kunnen wij zien hoe de wijsheidstanden georiënteerd zijn, waar de kaakzenuw loopt, hoe gezond de tanden onder het tandvlees zijn,.. en zoveel meer.

Beeldvorming is in de moderne tandheelkunde een noodzakelijk instrument.