Piercings

Nuttige informatie

Gebitsproblemen door mondpiercings

Het metaal van de piercing kan een slechte invloed hebben op uw tandvlees. Zeker als de piercing zo is geplaatst dat deze continu in contact is met het tandvlees, kan het zachte weefsel worden aangetast. Dit is met name bij een lippiercing het geval. Deze weefselaantasting kan terugtrekkend tandvlees aan de voorkant van de tanden veroorzaken. Ook kunnen tanden slijten of breken als deze veel in contact komen met de piercing. Tanden die reeds gerestaureerd zijn, kunnen makkelijker beschadigd raken.

De mondpiercing dient dagelijks gereinigd te worden

Mogelijke gevolgen van een mondpiercing

De gevolgen van een mondpiercing kunnen, voor zowel uw mondgezondheid als uw complete gezondheid, groter zijn dan u in eerste instantie zult denken. Veel mensen met een mondpiercing realiseren zich niet dat de volgende neveneffecten ook op hen van toepassing kunnen zijn:

• Infectiegevaar door mondpiercing
    Infectie is een gevaar dat zich voor kan doen bij elke opening in de huid of weefsel. Doordat er in de mond miljoenen bacteriën leven, is de kans op infecties rondom de mondpiercing relatief groot.
  • Bloedingen door tongpiercing
    Tijdens het plaatsen van een piercing in de tong kunnen de bloedvezels in de tong beschadigd raken. Dit kan forse bloedingen veroorzaken.
  • Zwellingen door mondpiercing
    Zwellingen zijn een veel voorkomend symptoom na het zetten van een mondpiercing. Anders dan bijvoorbeeld een oorlel, zijn de tong en lippen continu in beweging. Dit kan het genezingsproces vertragen en tegenwerken.

Mogelijke andere problemen door een mondpiercing

• Bacteriën die zich verzamelen rondom de piercing kunnen een slechte adem veroorzaken.
  • Mondpiercings kunnen overmatige speekselproductie veroorzaken.
  • De piercing kan ervoor zorgen dat u onverstaanbaar spreekt of problemen krijgt bij het kauwen en slikken van voedsel.
  • De metalen kunnen zorgen voor een allergische reactie.
  • Door wrijving kunnen tanden en tandvlees beschadigd raken.