Wortelkanaalbehandeling

Algemene tandheelkunde

Tanden bestaan uit een kroon en een wortel

Door een val, een diep gaatje, of soms zelfs zonder aanwijsbare oorzaak kan de tandwortel geïnfecteerd geraken. Deze infectie kan het voortbestaan van de tand bedreigen en kan ook invloed hebben op de algemene gezondheid, waardoor het erg belangrijk is om deze infectie steeds te behandelen. Het eerste symptoom kan gevoeligheid bij koude of warmte zijn. Indien dit voortdurend aanhoudt, is het raadzaam om de tandarts te contacteren.

Waar men vroeger de tand vaak verwijderde, kiest men tegenwoordig voor een wortelkanaalbehandeling. Met deze behandeling proberen we het behoud van de tand te verzekeren zodat u zo lang mogelijk uw eigen tanden kunt behouden. Een gunstig resultaat kan echter niet gegarandeerd worden.

Sommige tanden hebben 4 wortels, andere maar één!

vijlen die gebruikt worden om het wortelkanaal te behandelen

Een wortelkanaalbehandeling gebeurt doorgaans in twee stappen. In een eerste fase wordt de kanaalinhoud verwijderd met behulp van vijltjes en desinfectiemiddelen. Hierna wordt de tand afgedicht met een antibacteriële dichting. In de tweede fase worden de wortels volledig geopend, al de nagebleven bacteriën nauwkeurig verwijderd en de tandwortels definitief opgevuld. Boven het tandvlees wordt de tand dan terug hersteld met een vulling. Soms is het verwijderde deel zo groot dat het beter kan zijn om de tand te herstellen met een kroon of onlay.

Indien er reeds een wortelkanaalbehandeling op een tand gebeurd is en deze toch weer gaat ontsteken, kan een her-wortelkanaalbehandeling van de tand noodzakelijk zijn.